کل 1938 امروز 0
  • تاریخ : شنبه - ۲۸ - تیر - ۱۴۰۴
  • برابر با : Saturday - 19 - July - 2025
  • ساعت :

    اصلاح طرح ترافیک با الگوی پنج کشور

    گروه مسکن و شهری : سال‌هاست که کارشناسان حوزه حمل‌ونقل تاکید دارند که با توجه به افزایش جمعیت تهران، رشد وسایل نقلیه شخصی، ایجاد مراکز خرید متعدد و شکل‌گیری بازارهای بزرگی همچون محدوده بازار در تهران دیگر اجرای طرح ترافیک در محدوده مرکزی شهر، گره‌گشای وضعیت ترافیک و بهبود تردد خودروها نیست، بلکه باید چاره‌ای اندیشید تا طرح فعلی ترافیک، اثرگذارتر از قبل باشد و حتی پیشنهادهایی مبنی بر حذف محدوده طرح ترافیک به میان آمد اما حالا به‌نظر می‌رسد با توجه به مصوبات بالادستی، شهرداری تهران اولین اقدامات اجرایی جراحی در طرح ترافیک را برداشته است و حداکثر تا انتهای سال‌جاری بعد از ۴ دهه تکلیف طرح ترافیک مشخص می‌شود. طرح ترافیک با توجه به اثرات منفی‌ای که داشته همچون ایجاد شب مردگی، خالی کردن مرکز شهر از سکونت و تمرکز ادارت در مرکز شهر به استخوانی درگلو تبدیل شده است.
    به گزارش بهار اقتصاد به نقل از خبرگزاری دنیای اقتصاد : محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز پیش از این با تاکید بر لزوم ایجاد تغییرات در اجرای طرح ترافیک پایتخت گفته بود: جزئیات و چگونگی طرح ترافیک تهران و ضرورت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های این موضوع و تغییراتی که باید از سال‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قبل در این زمینه انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شد، در دوره فعلی مدیریت شهری تهران مورد توجه قرار گرفت. در این زمینه مطابق با تکالیفی که احساس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شد وارد عمل شدیم و نه تنها موضوع طرح ترافیک که بحث برقی شدن ناوگان حمل‌ونقلی و خودروهای برقی نیز مورد بررسی و در دستور کار قرار گرفت. به گفته وی در این راستا، موضوع طرح جامع حمل‌ونقل شهر تهران، پیگیری شده و این طرح جامع سال گذشته در شورای عالی ترافیک مصوب شد، همچنین موضوع بهینه کردن خطوط اتوبوس و تاکسی نیز به این موضوعات اضافه شد و این امیدواری در مدیریت شهری تهران وجود دارد تا مهرماه امسال فاز مطالعاتی این موارد به اتمام برسد و نتایج را به شورای ترافیک تهران ارائه کنیم.

    معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: امیدواریم در نهایت زمستان امسال(دی و بهمن ماه)، بتوانیم نسخه نهایی طرح ترافیک جدید را برای اجرا آماده‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی کرده و از ابتدای ۱۴۰۴ طرح ترافیک جدید در تهران اجرا شود. هرمزی در خصوص جزئیات طرح ترافیک جدید تهران توضیح داد: در طرح جدید، مقوله‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای به نام زوج و فرد نخواهیم داشت؛ بلکه طرح، شامل طرح ترافیک و کاهش آلودگی هوا خواهد بود؛ همچنین محدوده طرح ترافیک در برخی نقاط محدود می‌شود، در برخی نقاط بهینه خواهد شد و در برخی موارد نیز وسعت پیدا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

    وی همچنین در خصوص شب‌‌‌‌‌‌‌‌‌مردگی ناشی از وضعیت فعلی طرح ترافیک تهران توضیح داد: طرح ترافیک فعلی با سازوکار و مدل موجود، باعث شده در قلب تهران اداراتی مستقر شود و بعد از ساعات کاری(بعد از ظهر) عملا ترددی در این معابر وجود ندارد؛ در واقع طرح ترافیک معابر را از حالت مسکونی خارج کرده است و منجر به شب‌‌‌مردگی شده است. به گفته وی، فاز اول مطالعات انجام شده در این زمینه شامل طرح جامع حمل‌ونقل تهران بود که در شورای‌‌‌عالی ترافیک تهران مصوب شد. هرمزی افزود: این مطالعات، پایه اصلاح وضعیت شبکه معابر و اعمال طرح ترافیک جدید خواهد بود.

    در حالی کارهای مقدماتی انجام مطالعات تغییر در طرح ترافیک آغاز شده است که شهریار افندی‌‌‌زاده مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران که سازمانش متولی اجرا و تغییرات احتمالی در طرح ترافیک تهران است در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد، با اشاره به اهمیت بازنگری در طرح ترافیک پس از چند سال برای شناسایی میزان اثرگذاری اجرای این طرح و بررسی آسیب‌‌‌های آن، اظهار کرد: بعد از اصلاحاتی در سال ۱۳۹۸ روی طرح ترافیک، اعمال تغییرات احتمالی روی این طرح متصور بود و در سال‌جاری با توجه به مصوبه شورای شهر، تصمیم گرفته شد تا مشاورانی برای بررسی این طرح از منظر محدوده‌‌‌های مورد نظر و همچنین چگونگی ورود شهروندان به این محدوده‌‌‌ها، انتخاب شوند.

    مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: بر همین اساس ما از دانشگاه‌‌‌ها، محققان و متخصصان مربوطه دعوت کردیم تا برای بازنگری در طرح ترافیک، پیشنهادهای خود را ارائه دهند تا طی مدت ۶ تا ۷ ماه، مطالعات تکمیلی و آسیب‌‌‌شناسی دقیقی انجام شود و تغییرات موردنظر برای اثربخش‌‌‌تر شدن این طرح آماده شود و ما به دنبال آن هستیم تا محدوده‌‌‌های طرح ترافیک و همچنین نحوه ورود شهروندان به این محدوده‌‌‌ها مورد بازنگری دقیق قرار گیرد و علاوه بر این، اثرات اجرای طرح ترافیک در شهر و اثرات آن از منظر اجتماعی، اقتصادی، محیط‌زیستی و … در این محدوده‌‌‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

    افندی‌‌‌زاده با بیان اینکه در این بررسی‌‌‌ها از روش‌‌‌های آماری همچون تکمیل پرسشنامه و … برای رسیدن به یک تحلیل و ارزیابی دقیق از اثرات اجرای این طرح استفاده خواهد شد گفت: ما تلاش داریم تا در ابتدا بازنگری دقیقی نسبت به خود مساله طرح ترافیک داشته باشیم و همزمان با بررسی پیشینه اجرای آن در شهر تهران و اثربخشی اجرای این طرح، تجارب حداقل ۵ شهر بزرگ دنیا را در وضع محدوده‌‌‌های تردد، مورد مطالعه قرار دهیم.

    مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اجرای طرح‌‌‌های پرسشگری از شهروندان در این مطالعه برای بررسی دقیق‌‌‌تر آسیب‌‌‌شناسی اجرای طرح ترافیک افزود: در طرح ترافیک جدید تلاش داریم تا علاوه بر بازنگری در محدوده‌‌‌ها، بحث ورود خودروها برای جابه‌جایی مسافران، ورود کامیون‌‌‌ها به شهر و خصوصا مناطق مرکزی با توجه به نوع کالایی که حمل می‌‌‌کنند و همچنین ناوگان خودروهای سبک حمل کالا را بخصوص در مناطق مرکزی شهر تهران مورد توجه دقیق قرار دهیم، البته اجرای این موارد نیازمند کنترل دقیق‌‌‌تر و توسعه دوربین‌‌‌های ترافیکی در شهر است که توجه به آن می‌تواند اثربخشی اجرای طرح‌‌‌های ترافیکی را بیشتر کند.

    وی با تاکید بر اینکه نتایج خروجی این مطالعات و بررسی‌‌‌ها پس از تکمیل کار در اختیار شورای شهر و شورای ترافیک شهر تهران قرار می‌گیرد گفت: ما امیدواریم تا پیش از دی ماه امسال مطالعات ترافیکی ما تکمیل و نتایج این مطالعات و پیشنهادهای ما، به اعضا و کمیسیون‌‌‌های تخصصی شورای شهر و همچنین شورای ترافیک شهر تهران ارائه شود تا پس از اعمال نظر و تغییرات احتمالی، طرح جدید ترافیک شهر تهران برای سال ۱۴۰۴ اجرایی شود.

    نوشته های مشابه

    معاون صندوق کارآفرینی امید خبر داد: اختصاص ۳ همت تسهیلات برای تولید انرژی خورشیدی/۲۰ همت صرف اشتغال می شود
    21 - تیر - 1404

    معاون صندوق کارآفرینی امید خبر داد: اختصاص ۳ همت تسهیلات برای تولید انرژی خورشیدی/۲۰ همت صرف اشتغال می شود

    معاون توسعه کسب وکار صندوق کارآفرینی امید از اختصاص ۳ هزار میلیارد تومان برای سرمایه گذاری در توسعه انرژی های تجدید پذیر خبر داد و گفت: ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز براساس تکالیف قانونی برای همکاری با ۸ دستگاه و وزارتخانه دولتی در نظر گرفته شده است.

    تصویب نرخ سود فروش اقساطی واگذاری‌ها
    17 - تیر - 1404

    تصویب نرخ سود فروش اقساطی واگذاری‌ها

    نرخ سود فروش اقساطی واگذاری‌ها و نرخ وجه التزام به‌عنوان خسارت تأخیر تأدیه در سال ۱۴۰۴ توسط هیات واگذاری در چهارصد و سی و چهارمین جلسه هیات واگذاری به ریاست سیدعلی مدنی‌زاده وزیر امور اقتصادی و دارایی و دیگر اعضا به تصویب رسید.

    در گفت‌وگو با ایسنا اعلام شد افزایش ۳۰ درصدی نرخ بلیت قطار از نیمه دوم تیرماه
    16 - تیر - 1404

    در گفت‌وگو با ایسنا اعلام شد افزایش ۳۰ درصدی نرخ بلیت قطار از نیمه دوم تیرماه

    دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی مسافری و خدمات وابسته از اجرای افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت قطارهای مسافری از نیمه دوم تیرماه ۱۴۰۴ خبر داد.

    رئیس مرکز ملی پیش‌بینی سازمان هواشناسی اعلام کرد: هشدار خطر سیل در جنوب شرق کشور/ خنکای هوا تا پایان هفته تداوم دارد
    16 - تیر - 1404

    رئیس مرکز ملی پیش‌بینی سازمان هواشناسی اعلام کرد: هشدار خطر سیل در جنوب شرق کشور/ خنکای هوا تا پایان هفته تداوم دارد

    رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی با هشدار احتمال مخاطره سیل در بخش‌های جنوب شرقی کشور، گفت: خنکای هوا که به‌ویژه از امروز در پایتخت شاهد آن هستیم، تا روز جمعه تداوم خواهد داشت.

    ارسال دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    برو بالا