رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس: یکی از دلایل اصلی ناترازی بنزین در کشور وجود وسایل نقلیه فرسوده است
به گزارش بهار اقتصاد به نقل از خبرنگار سیاسی ایرنا، سمیه رفیعی، امروز شنبه( ۲۸ تیرماه) با اشاره به قانون برنامه هفتم توسعه کشور به خبرنگاران گفت: بر اساس برنامه هفتم باید سالانه ۵۰۰ هزار خودرو فرسوده از رده خارج شوند. چرا که یکی از دلایل اصلی ناترازی بنزین در کشور وجود وسایط نقلیه فرسوده است.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمار بالای خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده در کشور افزود: دلیل فرسودگی و تکنولوژیهای قدیمی بیشتر موتورسیکلتها، بعضا چندین برابر خودروهای جدید سوخت مصرف میکنند و جدا از این امر به دلیل نبود بهسوزی مناسب، یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا هستند.
نماینده مردم تهران در مجلس به قانون ساماندهی صنعت خودرو اشاره کرد و یادآور شد: بر اساس این قانون مسوولیت اسقاط خودروهای فرسوده به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شده است که در این خصوص فراکسیون محیط زیست مجلس این روند و تحقق موارد قانونی و موارد مطرح شده در این حوزه را بررسی میکند.
نایب رییس کمیسیون کشاورزی و محیط زیست مجلس ابراز امیدواری کرد که با همافزایی دولت، مجلس و بخش خصوصی روند اسقاط خودروهای فرسوده شتاب گرفته و قانون برنامه هفتم در این بخش محقق شود.
به گزارش ایرنا، به دلیل افت روند اسقاط خودروهای فرسوده از سال ۱۳۹۷ و همچنین به هم خوردن معادله عرضه و تقاضای بنزین در کشور، وضعیت مصرف سوخت به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است. طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، اسقاط هر خودرو فرسوده باعث کاهش مصرف ۲ هزار لیتر بنزین در سال میشود که ارزش صادراتی آن برابر با یکهزار و ۸۰۰ دلار، یعنی ۵۴ میلیون تومان است.
هر خودرو فرسوده نسبت به یک خودرو غیرفرسوده ۱۴.۳ درصد مصرف بنزین بیشتری دارد. اگر سالیانه ۳۰۰ هزار خودرو اسقاط شوند، بیش از ۵۴۰ میلیون دلار معادل ۱۶.۲ هزار میلیارد تومان در سال در مصرف بنزین صرفهجویی میشود. همچنین اگر قیمت هر لیتر بنزین را ۶ دهم دلارحساب کنیم، وجود هر خودرو فرسوده در سطح شهر سالیانه باعث خسارت ۶۰۰ دلاری در حوزه سوخت میشود.
سن فرسودگی موتورسیکلت ۶ سال تعیین شده و سن فرسودگی خودرو نیز متفاوت است؛ به طور مثال خودرو شخصی ۲۰ سال و عمومی ۱۰ سال در نظر گرفته شده است، در حالی که شاهد تردد حجم زیادی خودروی فرسوده در سطح کلانشهرها هستیم.
به اعتقاد کارشناسان یک خودرو فرسوده اعم از سواری، موتورسیکلت و کامیون تقریبا ۲ برابر خودرو نو سوخت مصرف میکند. اگر این وضعیت همچنان ادامه یابد ما واردکننده سوخت خواهیم شد و شاید هم کیفیت سوخت پایین بیاید؛ بنابراین باید مدیریت مصرف سوخت را با سیاستگذاریهای درست، توسعه حمل و نقل عمومی برقی و استفاده از فناوریهای خودروهای کم مصرف و برقی جبران کنیم تا هم شاهد کاهش مصرف سوخت و هم کاهش آلودگی هوا باشیم.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0