صادرات ۲ میلیون تن محصول غذایی در ۱۴۰۳/ اربعین، فرصتی برای محصولات ایرانی

میزان صادرات محصولات صنایع غذایی ایران در سال ۱۴۰۳ به بیش از ۲ میلیون تن رسیده است؛ ۷۴ درصد از این صادرات نیز متعلق به محصولاتی از جمله شیر و لبنیات، رب گوجه‌فرنگی و انواع آبمیوه است. عراق نیز به عنوان یکی از مقاصد صادراتی ایران، ۴۱ درصد از محصولات صادراتی ایران را مصرف کرده است.

به گزارش بهار اقتصاد به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، ندا زارعی: با توجه به اهمیت صنایع غذایی و تامین امنیت این صنعت در هر کشوری، شناسایی بازار‌های هدف در منطقه و میان همسایگان، یکی از ضروریات به شمار می‌رود.

 

بنابر آمار کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی، میزان صادرات محصولات صنایع غذایی کشور در سال ۱۴۰۳، هم به لحاظ وزنی و هم به لحاظ ارزشی بیش از ۲ میلیون بوده است.

 

صادرات ۲ میلیون تن محصول غذایی در ۱۴۰۳/ اربعین، فرصتی برای محصولات ایرانی

 

شیر و فرآورده‌های لبنی، رب گوجه فرنگی، انواع خمیر‌های غذایی، انواع آبمیوه و کمپوت، بیسکوییت و ویفر و خوراک آماده دام و طیور و آبزیان به ترتیب در صدر جدول محصولات صادر شده قرار دارد.

 

میزان صادرات شیر و فرآورده‌های لبنی بیش از ۷۸۰ هزار تن، رب گوجه فرنگی بیش از ۲۱۶ هزار تن، انواع خمیر‌های غذایی بیش از ۱۷۸ هزار تن، انواع آبمیوه و کمپوت بیش از ۱۶۳ هزار تن، بیسکوییت و ویفر بیش از ۱۴۴ هزار تن و خوراک آماده دام و طیور و آبزیان بیش از ۱۱۸ هزار تن بوده است.

 

یعنی یک میلیون و ۶۰۰ هزارتن از بیش از ۲ میلیون تن محصولات صادر شده، معادل ۷۴ درصد از آن، تنها متعلق به ۶ گروه محصولات غذایی است.

 

مقاصد صادراتی ایران در سال ۱۴۰۲، یکی دیگر از نکات مهم در این حوزه است. عراق، افغانستان، امارات متحده عربی، ترکیه، ترکمنستان، پاکستان، روسیه، چین آذربایجان و ازبکستان به ترتیب ۱۰ کشور مقصد صادرات محصولات غذایی ایران در ۱۴۰۲ بوده است. یعنی در مجموع ۸۵ درصد از صادرات صنایع غذایی ایران به این کشور‌ها بوده است.

 

بر اساس آمار این کمیسیون، سهم عراق از صادرات صنایع غذایی ایران در سال ۱۴۰۲، ۴۱ درصد، افغانستان ۱۱ درصد، امارات متحده عربی ۷ درصد، ترکیه ۴ درصد، ترکمنستان ۲ درصد، پاکستان ۱۱ درصد، روسیه ۳ درصد، چین ۳ درصد، آذربایجان ۳ درصد و ازبکستان نیز ۱ درصد بوده است.

 

صادرات ۲ میلیون تن محصول غذایی در ۱۴۰۳/ اربعین، فرصتی برای محصولات ایرانی

 

با توجه به قرابت جغرافیایی و فرهنگی ایران و عراق، این کشور می‌تواند یکی از مقاصد و بازار هدف صادرات محصولات غذایی ایران باشد. همانطور که در سال‌های گذشته نیز عراق در صدر کشور‌های مصرف کننده محصولات غذایی ایران بوده است، برنامه ریزی و برقراری ارتباط موثرتر با بازار‌های این کشور، می‌تواند مسیر را برای حوضر پررنگ محصولات غذایی ایران هموارتر کند.

 

مخصوصا در ایام اربعین که پیاده‌روی با جمعیت میلیونی از سراسر جهان برگزار می‌شود، فرصت خوبی است تا محصولات غذایی ایران به بازار‌های دیگر نیز معرفی شود. محصولاتی از جمله نوشیدنی‌های مختلف، خرما، خشکبار و زعفران، از جمله محصولاتی است که در این مسیر مصرف بالایی دارد. ایران نیز با ظرفیت تولید و فرآوری گسترده این محصولات، می‌تواند نقش کلیدی در تأمین بازار غذایی عراق ایفا کند. همچنین تقاضای زائران، فرصت مناسبی برای توسعه صادرات محصولات غذایی ایرانی به عراق فراهم کرده و می‌تواند سهم ایران را در بازار منطقه به‌طور قابل توجهی افزایش دهد.